tisdag 23 juli 2013

Symöte - Om mormorsrutor!

Välkomna på symöte så här i kvällningen!

Förra veckan visade jag mormorsrutor på symötet. Jag fick en fråga angående det, efteråt. Så här skriver Anette:

"Hej!

Har du nån bra beskrivning på mormorsrutor? Jag är en mycket ovan virkare och har en dotter som gärna vill virka just mormorsrutor."


Och nu vill jag svara på frågan: Visst har jag det!

Här kommer två tips: Först mitt eget inlägg om mormorsrutor, (som skrevs i den här bloggens barndom), här hittar du det! Inlägget innehåller mönster både mönster och tillhörande bildbeskrivning.

Det andra tipset är ett bra mormorsrutemönster som Järbo Garn delar med sig av. Du hittar det alldeles gratis här!  

Hoppas att tipsen blir till hjälp!

Visst är det en tjusig bolero damen på bilden har på sig, förresten! Det är otroligt vad många olika saker det går att göra av just mormorsrutor. Blotta tanken på det inspirerar mig...

Har ni något fint eller roligt att visa oss andra den här veckan? Lämna i så fall gärna en länk med hjälp av länkverktyget nedan:

2 kommentarer:

  1. Jag gillar att göra mormorsrutor, men jag har faktiskt jättesvårt för dem i de flesta sammanhang. När jag gick på högstadiet gjorde ajg två väskor med mormorsrutor och ett kuddfodral, och jag tror att det gav mig en överdos.
    Nu kan jag tänka mig dem enfärgade (jag har gjort en sådan filt som jag faktiskt gillar) men inte annars.
    Och det är så tråkigt, eftersom de är så lätta och trevliga att göra!

    SvaraRadera
  2. Det känns som det är super modernt med mormorsrutor. Jag skall också börja virka dessa rutor hade jag tänkt.

    SvaraRadera