tisdag 9 april 2013

Symöte - Sagokragen!

Då var det dags för symöte igen! Välkomna ska ni vara!

Igår kväll bestämde jag mig för att virka en liten sak till mig själv, mitt i allt beställningsvirkande och stickande. Egentligen är jag väl lite knäpp som sätter igång med att virka för att få "avkoppling" från att just virka? Men sådan är jag... 

Det ska bli en liten silverkrage. Jag virkar kragen i det här garnet, efter det här mönstret. Förresten, låter inte silverkrage som ett sagoord? Silvertråd och guldäpplen, det är sådant som hör sagans värld till... Jag tycker om sådana ord. Sagor är viktiga för mig! Jag har läst sagor sedan jag var liten och vill aldrig att sluta med det.

En gång lånade jag en sagosamling med en saga om en liten prinsessa som var yngst i en syskonskara på nio syskon. Deras pappa kungen ville att hans barn skulle ha något att sysselsätta sig med, så han tilldelade alla barnen varsin del av den dignande fruktträdgården i slottets park. Det var bara det att den minsta prinsessan var så liten att både kungen och de storasyskonen glömde bort att hon också hade rätt till en bit mark... När de upptäckte sitt misstag fanns det bara en liten torr bakgård kvar, med ett enda äppelträd i - den fick prinsessan, och hon tillbringade sina dagar där. Hon grät ofta eftersom hon var så ensam och liksom bortglömd, men väntade troget på att det gamla äppelträdet skulle ge frukt. Efter en lång väntan och med hjälp av lite trolleri, visade det sig att det var GULDÄPPLEN som växte på prinsessans träd! Kungen och syskonen blev förstås imponerade och prinsessan var så godhjärtad att hon delade med sig frikostigt av sin guldäpplen till alla som ville ha, utan en tanke på det som hade hänt tidigare! Så slutade sagan lyckligt, men med ett stänk av vemod. Jag har för mig att det var Jenny Nyström som hade gjort de fantastiska illustrationerna?

Ser fram mot att välja en knapp till min sagokrage - det får allt bli något riktigt sagolikt tror jag...
















Har du stickat eller virkat något nytt sedan sist? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

6 kommentarer:

  1. Ser fram emot att se resultatet!!

    SvaraRadera
  2. Håller med Karin-Ida!
    Och visst kan man sticka/virka/brodera/sy som avkoppling från detsamma! Lite så jag gör just nu när jag gör en del till mig själv (ja, förutom presenten som är i inlägg idag då...) och för tillfället har slutat "pressa" mig till hjälpstickande...

    SvaraRadera
  3. Underbart skrivet! Gillar också sagor och vad vore världen utan fantasi.

    SvaraRadera
  4. Handarbete är absolut en av de bästa sätten att slappna av på(har hänt att jag somnat mitt i stickningen:)

    Ber om ursäkt för att min första länk blev så fel (copy-paste inte så lätt som man kan tro, tydligen). Den andra (nr 21) är korrekt!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag skulle gärna vara med på symöte!
    Min blogg innehåller både virkat, stickat och sytt. Dessutom tycker jag om att baka och påta i trädgården.
    Dessutom är jag alltid ute efter att lära mig nya saker.
    opellae.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Hej! Skulle gärna vilja bli medlem. Har en pysselblogg. Ganska mycket virkning och pyssel, ibland med barnen. Gillar de flesta sorters pyssel och handarbete och baka mm. Kram från Monica http://pysselbacken.blogspot.se/

    SvaraRadera