tisdag 26 mars 2013

Symöte - Tre fina!
















Hej, där! Då var det dags för ett symöte igen!

Jag har gått och samlat på mig lite nya stoppsvampar. Håller alltid utkik efter sådana när jag besöker loppisar och second hand-butiker... Den fina varianten här nedan, med en fjäder som ska hålla strumpan på plats, hittade jag just på loppis. Har aldrig sett en sådan variant tidigare. Någon annan som har det?

Den roliga "flugsvampen" och det fint svarvade exemplaret längst ner på sidan köpte jag i en garnaffär i Nora. Visst blir man glad av den röd och vit-prickiga!

Jag vet inte vad det är i det här redskapet som fascinerar mig så mycket, men något är det uppenbarligen! Kanske att stoppsvampen en gång i tiden var "var kvinnas egendom" - ett bruksföremål som fanns i varje hem. Och kanske också att de där vackert slitna exemplaren som jag finner undanskuffade i en låda på loppis, bär på så mycket historia att jag nästan hisnar. Jag tänker på hur deras liv gestaltade sig, de som stoppade familjens strumpor, kväll efter kväll...

Nu ligger stoppsvamparna där - övergivna och förpassade till fyndlådor med saker som ingen behöver. Det är då jag plockar upp dem, och tar med dem hem. Jag kan bara inte låta bli. Och en vacker dag kanske någon behöver dem igen!

Vill du lära dig hur man gör när man stoppar strumpor? Här finns Husmorsskolans guide till strumpstoppning! Skulle gissa att en och annan raggsocka behöver ses över efter den här långa vintern...

Och har man ingen stoppsvamp att tillgå, så går det precis lika bra med en gammal träslev! Det fick jag lära mig av några kloka husmödrar i Brunskogs husmodersförening.














Hur går det för er med ditt och datt? Har det blivit några nya alster? Lämna gärna en länk med hjälp av länkverktyget nedan:

6 kommentarer:

  1. Roligt att få se stoppsvampen med fjädern, en sådan hade jag för länge, lände sedan. Jag fick den av min mamma i slutet av 40-talet, jag älskade nämligen att stoppa strumpor som liten. Tyvärr har den kommit bort.

    SvaraRadera
  2. what a lovely collection! i would have picked these up too, useful and so beautiful.

    SvaraRadera
  3. Ååh, Maja en sån där stoppsvamp med fjäder hade min farmor, undrar var den tagit vägen, måste fråga min mamma när jag är i Karlstad nästa gång!
    Har ni lika vintrigt väder "där hemma" eller börjar ni få vår??
    Här i Wien snöar det sedan tre dagar, utan uppehåll....
    Glad Påsk i förskott!!
    Karin-Ida

    SvaraRadera
  4. Inget stickat heä då arbetsdagaen blev 13 timmar lång.. Men däremot blev det stickat PÅ jobbet! Vårt arbete i klassen med kompisfilten(alla stickar remsor som ska sys ihop till en babyfilt) skrider sakteliga framåt som en lucia. Det behövs hjälp av oss fröknar ;-) Och inte oss emot! Hoppas ni sett Expressens nya handarbetsbilaga där mina bärmössor är med på att uppslag! Ha det gott! /Carol

    SvaraRadera
  5. När jag var liten och mormor lärde mig stoppa strumpor stoppade vi en tom sirapsflaska i sockan. Botten på flaskan fick vara underlag för stoppandet. Funkade bra det med :-)

    SvaraRadera
  6. Kan heller inte låta bli att köpa stoppsvampar när jag är på loppis, stoppar inte strumpor i samma takt som jag handlar svampar. Jag har en sådan stoppsvamp med fjäder efter min mormor, den är jättebra.

    SvaraRadera